Zoek
Sluit dit zoekvak.

Einde dreigt voor historische Dakota DC-3 op Schiphol

Er dreigt een abrupt einde te komen aan het voortbestaan van het voormalige regeringstoestel, de Dakota DC-3 op Schiphol. Omdat supermarktketen Jumbo zich als sponsor heeft teruggetrokken, kan de vrijwilligersorganisatie die al bijna een kwart eeuw voor het 79-jarige toestel zorgt, de rekeningen voor het onderhoud niet meer betalen. Zonder nieuwe sponsor zal de Dakota mogelijk nooit meer vliegen.

De DC-3 is volgens de Dutch Dakota Association van groot belang voor de Nederlandse luchtvaarthistorie. Voordat het toestel in 1947 in handen kwam van Prins Bernhard en de Nederlandse regering, deed het dienst in de Tweede Wereldoorlog en vloog onder andere tijdens Operatie Market Garden, en droeg daarmee bij aan de bevrijding van zuidelijke Nederland.

Het toestel, met de registratie PH-PBA, oftewel de Prins Bernhard Alpha, heeft in de vorige eeuw lang als museumstuk stilgestaan, maar werd in de jaren tachtig uiteindelijk weer luchtwaardig. De Dutch Dakota Association (DDA) is sinds 1998 de eigenaar van de de DC-3.

Geldschieters gezocht

De DDA is op zoek naar nieuwe sponsoren, nu Jumbo zich heeft teruggetrokken als geldschieter. De organisatie vreest dat zonder grote sponsor, de DC-3 nooit meer kan vliegen en er een einde komt aan de rondvluchten en evenementen waarvoor het toestel wordt ingezet.

De PH-PBA, nog in KLM-kleuren, bij het 100-jarig bestaan van Schiphol in 2016 (het artikel gaat verder onder de foto).

100-jarig bestaan van Schiphol in 2016

Iconisch vliegtuig

“Het zou buitengewoon teleurstellend zijn als DDA haar poorten moet sluiten en de Dakota nooit meer vliegt”, zegt voorzitter Feije Jaski. “Daarmee zou Nederland een iconisch vliegtuig armer worden en kunnen heel veel mensen niet meer ervaren hoe men in de dertiger jaren vloog. Ik roep liefhebbers van de historische luchtvaart op om ervoor te zorgen dat dit niet gaat gebeuren. Nieuwe sponsors zijn meer dan welkom!”

De PH-PBA bij het afscheid van de MD-11 van KLM in 2014. De MD-11 was de opvolger van de DC-10, van dezelfde fabriek waar ooit de DC-3 werd gebouwd (het artikel gaat verder onder de foto).

De Dakota DC-3 voor de laatste MD-11 van KLM in 2014

De DDA biedt tussen april en oktober rondvluchten aan met de Dakota DC-3. In 2020 kon dat vanwege de coronacrisis niet. In 2021 pakte de DDA de draad weer op, zoals te zien is in de onderstaande reportage van NH Airtime.

Tekst en foto’s via:  NH Nieuws/Doron Sajet

Advertenties