Zoek
Sluit dit zoekvak.

Gemeente erkent slordige communicatie rond witgoedactie: ‘Volgende keer nog zorgvuldiger’

witgoedactie

De gemeente erkent dat de communicatie rondom de witgoedactie voor Amstelveense minima beter had gekund. Vierduizend Amstelveners werden aangeschreven terwijl slechts duizend mensen daadwerkelijk een voucher van 500 euro konden ontvangen.

Lees ook: Cadeaubon witgoed alsnog lokaal te besteden

Een van de redenen waarom veel ontevredenheid is ontstaan was het succes van de actie, stelt de gemeente. “Vergeleken met andere gemeenten die een vergelijkbare actie hebben georganiseerd, was het animo voor deze actie in Amstelveen veel hoger. Hierdoor waren de cadeaukaarten snel vergeven.”

Fijn nieuws

De gemeente komt met de reactie nadat Henk Stoffels van de ChristenUnie Amstelveen vragen had gesteld over het verloop van de witgoedactie. Zo stoorde Stoffels zich aan de openingszin van de brief waarin fijn nieuws werd aangekondigd. Terwijl die kans eigenlijk 25 procent was. “De eerste zin geeft de indruk dat de inwoner een cadeaukaart ontvangt. Wij erkennen dat dit zorgvuldiger geformuleerd had kunnen worden,” reageert de gemeente nu.

Overigens hebben nog niet alle gelukkigen die wel de cadeaukaart wisten te bemachtigen deze verzilverd. “De niet verzilverde vouchers worden na circa twee maanden vrijgegeven. Op dit moment zijn 824 van de 1.000 vouchers ter waarde van 500 euro verzilverd (ruim 406.000 euro van de beschikbare 500.000 euro),” aldus het college van B&W in een brief aan de gemeenteraad.

Onze podcast De Stem van de Straat besteedde twee keer aandacht aan de actie.

Stem van de Straat (1): Verdwijntruc C&A en witgoedsubsidieroulette

Podcast: De stem van de straat aflevering 2 over klachten, witgoed, stemmen en C&A

Advertenties