Zoek
Sluit dit zoekvak.

Schiphol blij met betere reiservaring passagiers en ingezette koers: ‘Maar we zijn er nog niet’

Luchthaven Schiphol heeft naar eigen zeggen een prima eerste half jaar achter de rug. CEO Ruud Sondag: “Onze focus was bovenal om passagiers weer een fijne reiservaring te bieden tijdens het vakantieseizoen. Ik denk dat we wel kunnen zeggen dat we dit doel hebben bereikt. Iedereen op Schiphol kan daar trots op zijn. Maar we zijn er nog niet. Voor al onze passagiers moeten wij en onze partners blijven verbeteren.”

Het aantal passagiers en vliegbewegingen nam ook weer toe ten opzichte van vorig jaar. De getallen liggen echter nog niet op het niveau van voor de coronacrisis. In het eerste half jaar van 2023 verwerkte Schiphol 28.7 miljoen passagiers. In 2019 voor de coronacrisis was dit nog 34.5 miljoen. Het aantal vliegbewegingen was 206.198, ongeveer 35.000 minder dan voor de coronacrisis.

Schiphol wil investeren in kwaliteit. Niet alleen voor de passagiers maar ook voor medewerkers en omwonenden. Sondag: “De nieuwe standaard voor Schiphol is dat we de daad bij het woord voegen. In korte tijd hebben we de ervaring van onze passagiers substantieel verbeterd, de rustruimtes voor medewerkers verbeterd, bijna vijftig tilhulpen besteld, besloten een nieuwe innovatieve bagagekelder te bouwen en acht maatregelen gepresenteerd die leiden tot een stillere, schonere en betere luchtvaart. Kwaliteit gaat boven lage kosten. Kwaliteit heeft een prijs en dat benadrukken wij tijdens de lopende gesprekken met alle betrokken partners.” 

Voor heel 2023 verwacht Schiphol dat het totaal aantal passagiers op de luchthaven tussen de 60 en 64 miljoen zal uitkomen. Het verwachte aantal vluchten voor het gehele jaar ligt tussen de 430.000 en 445.000. “Ondanks de aanhoudende inflatiedruk zijn de consumentenuitgaven aan vliegreizen in de eerste helft van 2023 veerkrachtig gebleven en werden ze ondersteund door een sterke vraag. De economische onzekerheid blijft echter bestaan,” aldus Schiphol. 

  

Advertenties