Het klachtenteam van de gemeente Amstelveen ziet dat er een toename is van inwoners die een onevenredig groot beroep doen op de gemeente. Ook neemt het aantal agressieve of (heel) boze mensen ten opzichte van ambtenaren toe.
Dit blijkt uit het jaarverslag 2022 van het Amstelveense klachtenteam. In 2022 bleef het aantal klachten over de gemeente nagenoeg gelijk (409 ten opzichte van 407 in 2021). Het aantal klachten over zorgaanbieders verdubbelde bijna tot een aantal 854. Dit is vooral te wijten aan de slecht functionerende vorige WMO-vervoerder. Per 1 november heeft Amstelveen een contract met een andere vervoerder en daalt het aantal klachten.
Veelvragers
Medewerkers van de gemeente zijn wel buitensporig veel tijd kwijt aan zogenoemde veelvragers. Het gaat dan bijvoorbeeld om het beantwoorden van allerlei algemene en minder algemene vragen, verzoeken en herhaalde vragen waar al op is gereageerd en bijvoorbeeld dagelijkse terugbelverzoeken.
De manier waarop mensen zich opstellen verandert ook. De taal die wordt gebruikt is ongepast en dragen niet bij aan een veilig werkklimaat voor de medewerkers. De gemeente Amstelveen hanteert dan ook een zero-tolerancebeleid.