De voorzitter van ‘De maatschappij voor beter OV’, Rikus Spithorst kraakt in zijn wekelijkse column op de website van de organisatie het Amstelveense busstation. “Ongezellig. Groezelig. Sociaal onaantrekkelijk. Beroerde reisinformatie.” schrijft hij na een bezoek lokale OV-knooppunt. “En we hebben het dus niet op een of andere zelden gebruikte plattelandsbushalte, maar over het centrale lijnbusknooppunt in Amstelveen.”
Spithorst verbaast zich over het door vogels ondergescheten reisinformatiebord op het busstation. “Maar reisinformatie wordt op het bord niet getoond,” stelt hij. “De reisinformatie ontbreekt sowieso op een centrale, overzichtelijke plek. In allerlei abri’s hangen papieren vertrekstaten, maar dan uitsluitend voor de buslijnen die daar stoppen.”
Speurtocht
Hij vervolgt: “Om je goede bushalte te vinden, moet je dus een speurtocht houden in dit onherbergzame busstation, waarvan een groot aantal haltes verspreid ligt in een tamelijk groot gebied, binnen en buiten het spelonk waar ongeveer de helft van de haltes ligt.”
Lees ook: Connexxion moet werknemer schade vergoeden na val van trap in busstation
Spithorst stelt dat hem weinig schelen wie nu schuldig is aan deze beschamende vertoning. “De Vervoerregio? De gemeente Amstelveen? Connexxion? Pure gemakzucht is de norm. En intussen maar krokodillentranen huilen over die twintig procent van de reizigers die naar het schijnt het OV definitief de rug heeft toegekeerd…”